Double Dragons - recension, RTP och speltips!

Double Dragons
Yggdrasil
96.0%
2.50 kr
1,250 kr

Double Dragons

Double Dragons skapades av en av våra favorittillverkare, nämligen Yggdrasil, och här möts eld och is i en hisnande kamp! Så fort du öppnar spelet börjar stämningshöjande musik att spelas, och Double Dragons har även riktigt bra grafik. Det hela går ut på att samla drakhuvuden för att belönas med antingen utspridda wild-symboler eller vinstmultiplikatorer. Samlar du tillräckligt många aktiverar du dessutom antingen den frostiga eller den brinnande heta freespins-bonusen där drakarna härjar fritt på hjulen. Gör dig redo för ett klimatskiftande och nervkittlande äventyr av toppklass i Double Dragons!

Hur du spelar & vinner i Double Dragons

Double Dragons tar plats på 5 hjul och 3 rader, och det finns även hela 25 vinstlinjer som alla betalar från vänster till höger. Det du ska göra innan du börjar spela är att justera din insats, och du kan satsa från 2,50 kr upp till 1250 kr per spinn genom att experimentera med ditt myntvärde. Högvinstsymbolerna i spelet liknar ögon och går i minskande värdeordning enligt färgerna lila, röd, blå och grön medan lågvinstsymbolerna istället utgörs av spader, hjärter, ruter och klöver i samma färgskala. Den vanliga wild-symbolen i Double Dragons har ordet Wild skrivet på en blå eller röd och guldigt snirklig bakgrund. Det finns slutligen ytterligare 2 wild-symboler, och dessa utgörs av den röda elddraken och den blåa isdraken.

Symbolerna faller ner på spelplanen från ovan och varje gång det landar en vinnande symbolkombination på hjulen så försvinner de vinnande symbolerna och gör plats för ett nytt symbolnedfall. Symboler fortsätter explodera och göra plats för nya så länge du fortsätter vinna. Detta ger dig ständigt nya vinstchanser och lyckas du landa 4 vinnande kombinationer i följd på en spelrunda så aktiveras den så kallade Double Dragon-funktionen. Vad detta innebär kan du läsa mer om här nedanför!

Double Dragon-funktionen

När det har landat 4 vinster på raken under en och samma spelrunda så triggas Double Dragon-funktionen. Dina vinster samlas i mätaren till vänster om hjulen så att du ständigt kan hålla koll, och när vinstmätaren fyllts upp så flyger drakarna ut från mätaren som öppnar sig och tar plats på hjulen. De adderar då 2 höga wild-stackar som kan växa sig upp till att bli mellan 7-28 symboler långa. I basspelet fungerar det så att en isdrake och en elddrake läggs till på varsitt hjul, men under freespins-bonusen så är det den aktiverande draken som styr och ställer!

Samla drakhuvuden i Double Dragons

Drakhuvudena agerar som bekant wild-symboler, och de bjuder även på varsin extra funktion som tillämpas när de landar på hjulen. Elddraken förvandlar 2-3 standardsymboler på hjulen till wilds medan varje isdrake multiplicerar din vinst med 2x. Som mest kan det visas 5 isdrakar under ett och samma symbolnedfall, vilket innebär en vinstmultiplikator på hela 32x! Det är även genom att samla drakhuvuden som du kan aktivera freespins i Double Dragons. Du kan bara samla drakhuvuden i basspelet, och dina samlingar för eld- respektive isdraken finns på höger sida om hjulen. För varje draksymbol som landar av en viss sort så läggs den till i den motsvarande samlingen tills den fyllts med 9 stycken symboler.

Double Dragon freespins

Samlar du 9 isdrakhuvuden så vinner du 5 frostiga freespins och skrapar du istället ihop 9 elddrakhuvuden så aktiveras lika många eldiga freespins. Oavsett vilken drake du aktiverar freespins-bonusen med så kommer dina gratisspinn att spelas med samma insats som den initierande rundan. Har du ultimat tur och aktiverar de båda drakhuvudsamlingarna samtidigt så kommer du först att spela elddrakens freespins och därefter isdrakens. Du kan inte återaktivera freespins under själva bonusen, utan när du spelat färdigt dina vunna freespins så återgår du till huvudspelet. I freespins-spelet krävs det dessutom bara 2 vinster i rad för att du ska trigga Double Dragons-funktionen. De båda drakarna som då släpps lös är av den sort som aktiverade freespins-spelet, alltså är det elddrakhuvudena som du vann gratisspinn med så är det även elddrakar som dyker upp när Double Dragons-funktionen drar igång.

Slutsats

Double Dragons är ett spänningsfyllt slotsspel som snabbt fångar din fulla uppmärksamhet, för att sedan hålla kvar den i ett järngrepp under din spelsession. Spelet har däremot ett relativt lågt RTP som bara ligger på 96.0% men det finns trots det fortfarande chanser till att vinna stort - främst genom att lyckas aktivera Double Dragons-funktionen ett flertal gånger under freespins-bonusen. Fascineras du av dessa mäktiga is- eller eldsprutande varelser så får du inte heller missa Dragon Maiden från Play’n GO, där du får hjälpa drakjungfrun att tämja de skräckinjagande bestarna. Dragon Maiden påminner dessutom mycket om Double Dragons till utseendet, så gillar du denna spelautomat så kommer du garanterat även tycka om Dragon Maiden!

Queen's Day Tilt
Queen's Day Tilt
8.8