Tiden rinner ut för svenska casinosajter!

Tiden rinner ut för svenska casinosajter!

Publicerad av Kalle Karlsson, 2019-03-26

Det är ingen hemlighet att stämningen på den svenska spelmarknaden är ansträngd och allt går inte direkt som på räls. Det som huvudsakligen inte riktigt fungerat sedan årsskiftet då den nya spellagstiftningen trädde i kraft är förutom anslutning till Spelpaus även spelbolagens marknadsföring vilket gäller oavsett om vi pratar om betting- eller casinosidor. Kravet på måttfullhet har knappt ett enda licenserad bolag lyckats möta, och gemene man kan fortfarande varken slå på TV:n hemma i vardagsrummet eller sätta sig på tunnelbanan till jobbet utan att få näst intill absurda mängder spelreklam ner i halsen. Den 14:e februari kallade civilminister Ardalan Shekarabi till sig representanter från alla svensklicenserade spelbolag för ett möte. Under mötet satte Shekarabi ner foten och det slogs fast att bolagen har till den 31:a mars på sig att strama upp den påtryckande marknadsföringen.

Tiden är nu knapp

Nu har de sex veckorna nästan hunnit passerat sedan det blev skarpt läge och det som står på spel om bolagen inte kan visa på en klar förbättring är främst än mer skärpa regler och ytterligare sanktioner, men även att ett bolag i slutändan också kan bli av med sin licens om de inte tar sitt ansvar. I söndagens sändning av Nyhetsmorgon menade Shekarabi på att han inte heller utesluter att spelreklam och marknadsföring av spel skulle kunna komma att totalförbjudas i Sverige om spelbolagen själva inte lyckas möta kraven på förbättring. I vår senaste nyhetsartikel som du hittar här så pratade vi dels om de två första spelbolagen som nu tvingas betala en sanktionsavgift vardera för brister gällande anslutning till Spelpaus, men även om hur ett av de viktigaste och mest centrala syftena med den nya spellagen är att skydda konsumenterna dels från riskerna med överdrivet spelande.

Ett totalförbud ligger långt bort, men utesluts inte som alternativ

Situationen är problematisk åt båda håll

Situationen med spelreklamen och alla de olika typer av marknadsföring direkt till den enskilda spelaren som i nuläget strömmar från spelbolag med svensk licens är ohållbar när spelarens välbefinnande ska stå i centrum. Ett par problem med ett eventuellt totalförbud är dock att annonsintäkterna som kommer från just spelbolag utgör en stor del av hela kakan för framförallt kvällstidningar, samtidigt som mångfalden på den svenska mediemarknaden minskar om spelbolag inte längre skulle få lov att marknadsföra sig. Det kan dessutom vara svårt att faktiskt bevisa om spelreklamen är överdriven rent rättsligt, då begreppet som tidigare nämnt öppnar för tolkning och inte har någon fast definition. Ett totalförbud av spelreklam känns alltså som en sista utväg, eller åtminstone som ett mycket avlägset alternativ.

Bollen ligger fortfarande hos spelbolagen fram till veckans slut, och vi väntar med spänning på att få ta del av resultatet när tiden väl runnit ut. Har våra svensklicenserade spelbolag verkligen lyckats göra konkreta förbättringar, eller väntar istället ytterligare skärpningar och omfattande sanktioner?

SverigeSpelar rekommenderar

Regler & villkor gäller | stödlinjen.se