Står vi inför hårdare krav på svensklicenserade casinon?

Står vi inför hårdare krav på svensklicenserade casinon?

Alldeles nyligen pratade vi om hur svensklicenserade bolag fått en deadline satt av civilminister Ardalan Shekarabi, då de skulle vara redo att presentera förslag på riktlinjer som stramar upp den i nuläget inte så värst måttfulla spelreklamen. Blir du genast nyfiken och vill veta mer om detta så kan du pausa och hoppa över till artikeln ifråga genom ett klick här innan du återgår till denna text! Spelbolagen fick närmare bestämt till den 31:a mars på sig att ta fram egna riktlinjer som skulle kunna innebära en märkbar förändring, vilket innefattar riktlinjer gällande reklamens aggressivitet sett till både volym och innehåll. Branschorganisationerna SPER och BOS har sedan mötet då deadlinen spikades arbetat hårt med att ta fram en handlingsplan för en mindre aggressiv spelreklam, och vid mars månads slut presenterade de totalt 5 förslagspunkter som trädde i kraft direkt den 1:a april.

I grova drag handlar förslagen om att SPER och BOS ska samarbeta med varandra med syftet att komma fram till en hållbar lösning i det långa loppet, vilket samtidigt leder till en ökad samverkan i spelbranschen. Gemensamma riktlinjer har dessutom tagits fram gällande tillåtet innehåll i marknadsföring av spel både för svenska casinosidor och bettingsajter, enligt deras tolkning av begreppet måttfullhet. Direkta reklamutskick får exempelvis inte heller sändas ut till spelare som stängt av sig själva via Spelpaus. Branschorganisationerna vill dessutom få fram ett samarbete med media då den rådande konkurrensen mellan bolagen försvårar begränsningen av reklamvolymen. Slutligen så kommer det hållas en branschutbildning för licenserade bolag, som syftar till att öka kunskapen när det gäller just reglerad marknadsföring.

Civilministern var dock inte alls imponerad, utan anser att spelbolagens egna förslag inte håller måttet. Enligt Shekarabi beskrivs mer eller mindre de redan gällande reglerna i de nya förslagen, och det är med andra ord tveksamt om det kommer kunna leda till några vidare märkbara förändringar utan ministern vill ta det hela ett steg längre. Nästa steg ser nu istället alltså ut att bli skärpta regler gällande marknadsföring av spel, och senaste budet är att regeringen ska presentera en plan innan sommaren gällande möjliga regelskärpningar och lagändringar. Ett totalförbud för spelreklam är dock fortfarande ett sistahandsval, och det ska mycket till för att vi ska tvingas till det.

Just volymen av spelreklam är enligt många ett större problem än reklamens innehåll, men frågan kvarstår – är det kanske för tidigt att hoppa på lagändringar redan nu och borde inte bolagen få mer tid på sig att hinna anpassa sig till den nya marknaden? Många licenserade bolag har gått ut hårt efter att lagstiftningen trädde i kraft med målet att vinna mark och etablera sig på en omreglerad spelmarknad, vilket inte direkt är konstigt. Även om många svenskar är otåliga och vill se en konkret och relativt drastisk förändring så snabbt som möjligt så skulle det kunna vara så att spelreklamens aggressivitet minskar i takt med att lagstiftningen får en chans att stabilisera sig, samtidigt som handlingsplanen från branschorganisationerna får en chans att hinna träda i verket på riktigt. Framför oss har vi nu alltså ännu mer väntan innan vi kan hoppas på att få se märkbara, positiva förändringar.
Contact
Contact
8.9

Contact från Play’n GO är en mycket spännande spelautomat med aztekiskt tema. Contact bjud......

Dwarf Mine
Dwarf Mine
9.6

Det gäller att du gräver riktigt djupt för att hitta de stora guldklimparna i Dwarf Mine f......

Temple of Nudges
Temple of Nudges
9.5

Temple of Nudges är namnet på den spelautomat NetEnt serverade till oss i slutet av mars 2......

The Grand
The Grand
9.7

The Grand från Quickspin transporterar dig tillbaka till det glamourösa 20-talet, där allt......

Cash Vandal
Cash Vandal
8.5

Häng med på en rafflande resa genom Europas mest spännande städer i Cash Vandal från Play’......