Ett spännande år för casino 2017

Ett spännande år för casino 2017

Publicerad av Kalle Karlsson, 2017-02-24

Marknaden och branschen för casino online och andra spel om pengar på internet är hetare än någonsin. Utbudet för den som vill spela på nätet är minst sagt digert oavsett om man är ute efter poker, sports betting, bordsspel eller slots. Den globala marknaden växer kontinuerligt, och snabbt dessutom, och man räknar med att omsättningen i slutet av 2017 kommer att vara mer än dubbelt så hög som 2009. Den prognostiserade ökningen 2014 – 2014 ligger på omkring 10% per år.

Många lycksökare letar sig in i branschen och antalet aktörer blir också fler och fler. Samtidigt sker det hela tiden sammanslagningar av företag, och troligen kommer vi framöver att få se samma typ av utveckling som skett inom pokervärlden. Aktörer som inte har tydliga strategier, seriositet och muskler att hålla sig kvar kommer att försvinna, och det blir en mer renodlad marknad.

Det står emellertid inte still på pokerscenen heller även om det lugnat ned sig en smula. Marknader utanför Europa utvecklas i snabb takt, och det asiatiska pokernätverket IDN med bas på Filippinerna gick nyligen om tidigare mångåriga branschtvåan 888 Poker i fråga om trafik. Samtidigt satsar numera i stort sett alla aktörer på att bredda sina portföljer, och även ett tidigare renodlat pokerrum som PokerStars erbjuder nu såväl sportsbetting som nätcasino.

Det finns också en tydlig trend att man riktar sig allt mer till rekreationsspelare och så kallade allätare. Människor som kanske vill spela en enbordsturnering i poker en vardagskväll för skojs skull, lägga lite pengar på lördags fotbollsmatch, och sedan dra några spin på rouletten för att fördriva en väntan på bussen. Genom att ha en bred mix av spel vill bolagen skapa lojalitet hos sina kunder istället för att de ska tvingas byta klient eller sida när det är dags att spela något annat.

Att spelmarknaden är hetare än någonsin märks inte minst när det kommer till reklam.

Unibet ligger fyra på listan över de bolag som lade mest pengar på Tv-annonsering förra år, och har till och med Svenska Spel bakom sig. Före ligger bara de multinationella jättekoncernerna Procter & Gamble, Unilever och Arla Foods, och då ska det sägas att dessa promotar hundratals olika varumärken årligen. Både Unibet och Svenska Spel tillhörde även de bolag som investerade mest i radioreklam under samma period. Går vi in på lokal-tv och streamad tv blir det än mer intressant; i den första kateogorin är CasinoHeroes en jätte, och när det kommer till Stream är Bet365 klart störst. Dessutom med LeoVegas, Unibet och Svenska Spel som trea, fyra och åtta på samma lista.

Ett av de största samtalsämne när det kommer till industrin på vår svenska marknad är spelutredningen som offentliggörs nu i mars, och som kan komma att medföra en licensierad marknad. Exakt vad som kommer att ske är det bokstavligt talat ingen som vet än, men klart är att det lär medföra stora förändringar för både bolagen och medierna, och inte minst för kunderna.

Spelindustrin både globalt och inom Sverige har ett spännande 2017 framför sig, och oavsett vad som händer råder det inga tvivel om att branschen för casino online är långt ifrån färdigväxt än.

SverigeSpelar rekommenderar

Regler & villkor gäller | stödlinjen.se